Itinerarios culturais e accesibilidade: un camiño cara unha Via Francigena para todos e todas

Un workshop da UAM organizado na Toscana, para achegar o patrimonio termal a todo tipo de público

O sábado 9 de xullo impartiuse un obradoiro dedicado a persoas con discapacidade visual en Bagno Vignoni, no corazón da Toscana, arredor da ruta oficial da Via Francigena, o histórico camiño de máis de 3.200 km ata Roma. O encontro, organizado pola Universidad Autónoma de Madrid (UAM) www.uam.es e a Asociación viefrancigene.org a través do proxecto europeo rurAllure, tiña o obxectivo de dar a coñecer o patrimonio termal do itinerario, a través dunhas experiencias sensoriais desenvolvidas para a ocasión polos investigadores da UAM, a arqueóloga Silvia González Soutelo, a xeógrafa Laura García Juan e o xeólogo Miguel Gómez-Heras. Á iniciativa asistiron o presidente e algúns voluntarios da Unión Italiana de Cegos, xunto con algunhas autoridades do Concello de San Quirico d’Orcia. Bagno Vignoni ten unha peculiar ‘praza acuática’ de posible orixe etrusco-romana moi modificada en séculos posteriores, na que flúe auga termal a 50 grados: aquí mesmo comezou o laboratorio, co obxectivo de entender as necesidades de todo tipo de público “porque esta paisaxe é de todos, sen excepción”, como declarou o  Vice Alcalde Marco Bartoli desta poboación. A partir de alí, realizouse unha breve explicación sobre a historia do pobo e o seu estanque central cuxas augas foron esenciais para a configuración e desenvolvemento deste asentamento, como o confirman as inscricións e estruturas dedicadas en distintos momentos a divindades pagás primeiro e cristiás despois asociadas a estes mananciais.

Modelos xeográficos para comprender a realidade xeográfica e a conformación xeolóxica do territorio

Desde alí, o grupo foi guiado polo son da auga que flúe desde a piscina central cara a canle agora parcialmente cuberta, e logo desprégase ata o Parque dos Muíños, configurando unha bonita fervenza constituída por travertinos que conforman unha paisaxe singular. Como apoio ao traxecto, algúns mapas en relevo e en Braille, xunto a modelos 3D creados para a ocasión permitiron aos participantes comprender a realidade xeográfica e a conformación xeolóxica do territorio. Desde o equipo da UAM, remárcase que o coñecemento inclusivo é unha vía para conseguir os Obxectivos dun Desenvolvemento Sostible. Seguindo a filosofía de “nada para nós, sen nós” persoas con diferentes discapacidades están convidadas a ser creadoras activas de contidos e non meros receptores. Este workshop foi crucial para integrar e desenvolver experiencias e contidos para todo tipo de persoas a partir do deseño de materiais de divulgación inclusivos. “Non foi unha visita guiada, senón un momento de intercambio de ideas, onde o feedback dos presentes xogou un papel fundamental para crear un itinerario cada vez máis accesible para as persoas con discapacidade visual e en xeral para todo aquel tipo de público que queira percorrelo” – declarou Simona Spinola, responsable de comunicacións de viefrancigene.org. O laboratorio itinerante finalizou cunha “degustación sensorial” de algunhas augas recollidas en diferentes mananciais termais presentes ao longo da Via Francigena e outras que se poden adquirir en tendas especializadas, para amosar as singularidades das propiedades e características das augas minerais a través do olfacto e o gusto.

Para máis información, prema na ligazón.